Naar Assisi
13 oktober 2023 - Assisi, Italië
Zondag 8 oktober
De camping bevalt zo goed dat we besluiten er nog een paar dagen te blijven. We hebben iedere dag een heerlijk rustig ochtend ritme. Piet gaat als eerste uit bed, legt de honden buiten vast aan de lijn en ruimt het matrasje van Chihiro en de deken van Haku op. Daarna komt Ineke uit bed om het ontbijt te maken. Na het ontbijt krijgende honden eten en maken we een fijne wandeling. Hier in Toscane lopen we tussen de olijfbomen en wijnranken door. We lopen niet erg ver, want Piet zijn teen is nog steeds gevoelig, maar het gaat iedere dag een beetje beter. Daarna koffie, krantje lezen en eventueel een klein huishoudelijk klusje. Vandaag op zondag is dat wasdag! ’S Middags lekker luieren.
Maandag 9 oktober
We besluiten wat van de omgeving te gaan bekijken. Het aanvankelijke plan om naar Florence en Siena te gaan laten we varen. Met een gebroken teen en twee honden loop je niet echt heel relaxed door een stad. We hebben beide steden al eens gezien en hoewel we ze graag nog een keer hadden willen bezoeken is het verstandiger dat nu maar even niet te doen.
We gaan eerst boodschappen doen en kijken of we ergens een goede kwaliteit hondenvoer kunnen kopen. In Poggibonzi vinden we een uitgebreide dierenwinkel. Wel 50 verschillende soorten voer, maar natuurlijk niet de onze. Gelukkig vinden we een goed alternatief en we slaan een grote zak in. Poggibonzi heeft ook een Lidl. Dus daar maar eens rondgekeken. Veel vertrouwde producten, maar ook echte Italiaanse dingen. In de vriezer grote bakken met garnalen en andere schelpdieren waar je zelf uit kunt scheppen. Lekker!!!!!
We gaan verder richting San Gimignano.Ook daar waren we al eens eerder, het is niet zo’n grote stad, maar erg mooi middeleeuws met vele hoge torens die rijke families bouwden op hun huizen. Enerzijds als verdediging, maar zeker ook als prestige objecten. Ooit waren het er 72, nu staan er nog veertien. Hier kunnen we wel even een wandeling maken en een ijsje bij de beste ijsmaker ter wereld Gelateria Dondoli.
We komen aan op een van de vele parkeerplaatsen rondom de stad. Gelukkig is onze camper klein en hoeven we niet beneden op de camperparkeerplaats te staan. We passen op een normale plek. Maar we schrikken ons kapot. We arriveren in een enorme menigte. Overal toeristen. Ze schuifelen langzaam in files de straatjes van de stad binnen. We kijken elkaar aan: willen we dit? We proberen nog twee andere parkeerplaatsen, maar overal hetzelfde beeld. Nee, dan maar geen ijs. Een prachtige route brengt ons weer terug op de camping.
Dinsdag 10 oktober
We hebben een mooie route dwars door het Toscaanse landschap uitgestippeld om vandaag te rijden. Onderweg doen we een paar Middeleeuwse stadjes aan. In Greve gaan we een pizza eten. Op de parkeerplaats is het even uitzoeken hoe de parkeerautomaat werkt. We komen in contact met een jong Braziliaans echtpaar dat samen met ons uitzoeken hoe het werkt. Ze zijn helemaal idolaat van onze honden. Ze blijken zelf een Chiba Inu te hebben. Meteen krijgen we de Instagram pagina van hun hond (!) te zien. Erg aardige mensen.
In Greve veel Amerikanen. Het grote plein is omringt door souvenirwinkels en terrasjes. Het ziet er prachtig uit. We wandelen wat rond en vinden in een zijstraat een leuk terras van een pizzeria. Wat een heerlijke pizza en nog heerlijker witte wijn hebben ze bij La Cantina. We krijgen het niet op. De halve fles wijn die nog rest nemen we mee, de doos die ons door de aardige serveerster aangeboden wordt om de resten van de pizza mee te nemen slaan we af.
Woensdag 11 oktober
Onze laatste dag op de camping. Grote schoonmaak in de camper en plannen van de rest van de reis door Italië. We boeken de ferry naar Griekenland. “Camping on board” kan nog tot eind oktober. We reserveren voor de nacht van Vrijdag 27 naar Zaterdag 28 oktober. Je slaapt dan in je camper. Met de honden is dat voor ons heel handig. We hebben dus nog 15 dagen om van Toscane naar Bari te reizen.
Donderdag 12 oktober
De binnenwegen van Italië zijn werkelijk allerbelabberdst. We lezen in de krant dat ItaIië zo goed als failliet is, nou dat is te merken. Geen geld voor onderhoud aan de wegen. De snelwegen krijgen duidelijk prioriteit, daar is het asfalt hier en daar nog in goede staat en er wordt gewerkt aan de weg.
We rijden naar het Lago Trasimeno, daar zijn wat campings nog open. Maar we zijn er al vroeg en de campings, weggedrukt tussen het meer en de weg, trekken ons niet aan. Iets verder landinwaarts zijn twee camperplekken die ons aanspreken. Een bij een wijnboerin en een bij het mooie plaatsje Panicale. Gewapend met Waze en Google Maps proberen we eerst Anna, de wijnboer te vinden. We rijden rondom het enorme meer, mooie vergezichten. Om Anna te vinden buigen we van het meer af de heuvels in. Ook hier weer een prachtige route. De wegen worden wel steeds rotter. Op een gegeven moment, tussen Panicarola en Macchie moeten we van onze navigatiesystemen een soort oprijlaan oprijden. We rijden over een breed grindpad en betreden het terrein van de familie Lamborghini. (Familie van ???) Zowel Waze als Google vinden dat we vervolgens rechtsaf moeten slaan. Inmiddels zitten we op een zandpad. Als we daarna links zouden moeten op een soort karrenspoor tussen de weilanden door, besluiten we terug te keren. Jammer voor Anna.
We gaan verder, op naar Panicale. Daar moeten een paar mooie camperplaatsen met mogelijkheid voor stroom zijn. Wat een schitterend pittoresk stadje: beeldschoon! Dat vond die ene filmmaker ook. De hele camperplek en parkeerplaats staan vol met trailers van een filmploeg. Geen plekje meer vrij voor ons kleine rode campertje.
We houden een kleine pauze en vervolgen onze route. We hebben inmiddels Toscane verlaten en rijden nu door Umbrië. We rijden door de Valle Umbra, een totaal ander landschap. In deze tijd van het jaar zijn alle velden omgeploegd. Heel bijzonder om de velden die anders vol staan met zonnebloemen en goudgele graanvelden nu in van die mooie gegroefde banen te zien liggen. We weten nu wel heel goed hoe de kleur sienna er uit ziet.
Rond 5 uur vinden we een fijne camping met prachtig uitzicht op de Monte Subasio met daarop Assisi. Lekker, op camping Green Village blijven we weer een extra nachtje.
Vrijdag 13 oktober
Weer een lekkere luie ochtend. In de middag een beetje rondgereden in Assisi en boodschappen gedaan. In het onderschrift van bovenstaande foto hebben we basisinformatie over de beroemdste inwoner van Assisi opgenomen. Klik op de foto en je vindt de info naast de vergrote foto.
Op tot dusverre alle Italiaanse campings treffen we geen moderne golfkarren aan voor al het transport van de camping-staf. Nee, overal nog die romantische 2-takt ploffertjes die (blijkens het fonkelnieuwe exemplaar op de foto) nog steeds worden gemaakt.
Morgen op weg naar een nieuw en ons onbekend berggebied in het Parco Nazionale del Gran Sasso.










Heerlijk genieten dus.
La surprise de vous voir en Vallée d'Aoste. Le Fort de Bard est à 6 ou 7km de la maison de la famille d'Alain où nous allons tous les été ! C'est notre petite sortie vélo du matin.
Nous espérons que l'orteil de Piet est complètement guéri. Bon périple.
Bises de nous deux
Jammer van Florence en Sienna, maar wel verstandig. Joke en ik hebben die
die steden bezocht tijdens een vrij recente cruise vanuit de haven van Livorno.
Mooi, maar vreselijk druk door massatoerisme. Hetzelfde hadden we in Pompei, Venetië en Dubrovnik, waar we in 1969/70 over stille straten liepen en alles rustig
konden zien en bezoeken. Dat is tegenwoordig teleurstellend.
Groet van oom Martin.
P.s. 2e artikel van Pa is geplaatst in Hallo, ik stuur dat z.sp.m.
La ville de Florence est très impressionnante en monde et voitures, pas de regrets.
Ce qui est appréciable, c'est la liberté.
Dommage pour orteils de Piet.
Bonne continuation.