Door de Alpen

2 oktober 2023 - Morgex, Italië

Vrijdag 29 september

We verlaten de camping in de loop van de ochtend, na eerst heerlijk gedoucht te hebben. Een korte rit naar Chambéry, alwaar we een Leclerc bezoeken om inkopen voor de komende dagen te doen.

Wat er volgt is een adembenemende tocht door de Alpen over de D 1006.Hoog in de bergen met prachtige dorpjes en een enorm fort op een rotsrichel bij de col de Mont Cenis.

fort Marie-Thérèsefort La Redoute Maria-Thérèse

We nemen een afslag naar het naastgelegen stuwmeer. Er is daar een camperplek waar we nog een plekje kunnen vinden. Op ruim 2000 meter hoogte zetten we de camper neer met zicht op het meer.

lac Mont-Cenis

We zijn duidelijk niet de enigen. In de loop van de middag en avond komen meerdere campers ons gezelschap houden. Op een gegeven moment komen er luid klingelende koeien vlak voor onze camper op het klein weitje te staan. 

Lac Mont-Cenis

De honden blaffen aanvankelijk, maar al gauw leggen ze zich erbij neer dat ze de koeien niet weg krijgen! Met de koeien komen er meteen een hele boel vliegen mee. Dat betekent de camper in, deuren dicht en horren voor de ramen. Op zich niet erg, want het begint koud te worden.

We slapen heerlijk in de koelte van de hoge bergen.

Lac Mont-Cenis 3

Zaterdag 30 september

We besluiten niet te ontbijten en af te dalen naar het dorpje. Daar kopen we lekker brood en croissants bij een bakkertje en even later ontbijten we met vers gezette koffie op een fijne picknickplaats in een beginnend zonnetje.

We hebben hier ook weer bereik, en Piet ziet dat de constructeur een mail heeft gestuurd. Er is weer gedoe met bouwvergunning. De tekeningen moeten gewijzigd worden.

We besluiten dit bericht maar even te parkeren en laten onze mooie reis van vandaag niet bederven door slecht nieuws.

Broer Pim Blom had ons al gezegd dat we tijdens de route naar de kleine Bernardpas langs de afslag naar La Norma zouden komen. Dat is de plek waar de familie Blom bijna ieder jaar wintersportvakantie viert. Wij zijn er nog nooit geweest, dus even kijken.

La NormaLa Norma

We reizen verder naar het mooie Bonneval sur Arc om daarna al slingerend de Col de l’Iseran te passeren en in Val d’Isere te arriveren. Wat een schitterende route. Piet rijdt de camper met vaste hand door de kloven en langs ravijnen. Ineke doet af en toe een oogje dicht. Pffff hoogtevrees is hier niet handig, en tegenliggers op smalle wegen zonder vangrail zijn ook geen feest.

flinke helling naar Val d'Isèrerichting Val d'Isèrecol bij Val d'Isère

Na Val d’Isère belooft de weg iets minder spannend te worden, hetgeen ook waar is. Maar dan de kleine St Bernardpas: de haarspeldbochten zijn dan wel wat breder, maar nog steeds een uitdaging.

Haut Alpesmassief Mont Blancmassief Mont Blanc 2

Aan het eind van de middag zijn we in Italië. Genoeg gereden voor vandaag. In Morgex vinden we een fijne camping en we besluiten hier wederom een extra nachtje te blijven. De koeien lijken ons gevolgd te hebben, een bonte stoet versierde koeien komt langs de camping gewandeld (bekijk de video). Van zomerweides, naar winterstalling. Het geklingel van de bellen klinkt de honden bekend in de oren.

Zondag 1 oktober

Een rustdag en nu toch maar eens reageren op de mail van de constructeur. De gewijzigde tekening die hij gestuurd heeft bezorgt ons wat problemen. Het wordt passen en meten met onze meubels en de keuken en bijkeuken moeten opnieuw ontworpen worden. Piet zit de hele dag achter de computer om te kijken hoe we dat kunnen fixen. Ineke buigt zich over een boze brief. Aan het eind van de dag besluiten we morgen niet te vertrekken en er nog een dagje rust aan vast te plakken.

Maandag 2 oktober

Vandaag dus toch die rustdag, want daar is gisteren niet veel van gekomen. We tapen de teen van Piet opnieuw in, het ziet er goed uit. Piet loopt ook al beter, het gaat de goede kant op.

Nu we een dagje langer zijn gebleven hebben we geen wijn meer. (Klein campertje, dus niet veel plek voor grote voorraden). We besluiten bij de camping te vragen. Die hebben alleen hele dure flessen, maar geen nood, we kunnen wel een karafje kopen van de tap! Lekker!

tap-wijntje

Morgen trekken we richting Parma, willen vervolgens afzakken naar Bologna en Florence. Voor de volgende stop hebben we een plekje besproken op een camperplek bij een boerderij iets onder Alessandria.

Hup, we gaan weer en-route!

Foto’s

6 Reacties

  1. San:
    2 oktober 2023
    Wauw dat zijn wel echt prachtige plaatjes!! 😍😍
  2. Conny kerkhofs:
    2 oktober 2023
    Wat een mooie route 😍
  3. Jullie favoriete dochter:
    3 oktober 2023
    Mooi mooi! Wat een leuk verslag weer. Geniet van Italië! Misschien nog een keer het veerbootje nemen naar Sicilië? 🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰
  4. Nance:
    3 oktober 2023
    Prachtige route, fantastisch uitzicht en heerlijk geschreven. Mooi begin van mijn dag. ☺️ Veel plezier en tot de volgende x. 😘
  5. Paul:
    3 oktober 2023
    Quel beau carnet de voyage !
    On a envie de vous suivre...
    Pas de problème avec la traduction de Google. Bon rétablissement pour Piet.
    Nadine et Yves
  6. Oom Martin:
    3 oktober 2023
    Wat een geweldige reis door het hooggebergte met de passen en de
    perfecte foto's van schitterende vergezichten. Goed om te lezen, dat
    de teenblessure van Piet goed geneest. Bon voyage,
    Oom Martin.